Some great ideas

 Wil je wel een project opzetten rond de Groote Oorlog, maar heb je geen inspiratie? Of wil je samen met je klas of school het thema induiken, maar wil je het enigszins leuk houden? Of ben je gewoon nog op zoek naar enkele voorbeelden? Dan vind je hier een aantal best practices om creatief te zijn met de Eerste Wereldoorlog. Je kan ook altijd contact opnemen met de erfgoedcel via info@erfgoedcelpz.be!

Heb je zelf een leuk initiatief uitgewerkt dat je graag met het publiek wil delen? Laat het ons dan gerust weten!

 

Aan de slag met kinderen

Carrousel - schoolfeest De Plataan

Voorstelling Carrousel door basisschool De Plataan (Roeselare)

Het schoolfeest werd er volledig in het teken van de Groote Oorlog uitgewerkt. Samen met een paar enthousiaste leerkrachten werd het verhaal van Omer en Martha, die vlak voor de Eerste Wereldoorlog verliefd worden, als rode draad bedacht en verfilmd. In korte clips volgen we hun leven tijdens de oorlogsjaren, waarbij een teddybeer symbool staat voor hun liefde. Bij iedere stap in hun ervaringen, hoorde een aangepast optreden.

 

 Je kan een impressie van het feest bekijken via deze website.

Kinder-curatoren (naar een idee van het NAVIGO museum)

Laat kinderen actief meebouwen aan je tentoonstelling. Benoem ze tot mini-curatoren of erfgoed-ambassadeur en stimuleer ze om actief mee te denken aan je expo of voorstelling. Bezorg hen na afloop een leuke namiddag en beloon ze met een officieel diploma. Bovendien weet je zeker dat je opstelling ook door kinderen zal worden geapprecieerd.

Naar aanleiding van de nieuwe expo Zeeslag in het NAVIGO museum werden kinderen uitgenodigd om mee te helpen om de opstelling gezinsvriendelijk en kidsproof te houden. Deze kindercuratoren doorliepen een parcours van 5 workshops waarbij ze hun eigen verhalen, gebaseerd op de oorlogsthematiek mochten bedenken, mee ontwerpen en vormgeven, uitwerken en natuurlijk officieel voorstellen op een vernissage, waarbij de kinderen even gids mochten spelen.

Enkele tips:

  • Laat ze aan de slag gaan met het beeld van de Groote Oorlog: klaprozen. Zowel kleuters als tieners kunnen op hun eigen manier aan de slag met dit symbool. Van knippen en kleurplaat tot grafitti kunstwerk?
  • Bezorg leerlingen het verhaal van een aantal oud-strijders en laat hen brieven schrijven. Of laat hen zelf improviseren met de bronnen.
  • Ga met de kinderen op pad in je gemeente. Zoek naar sporen van de oorlog en laat hen bijvoorbeeld zelf een fotocollage maken.
  • Koppel een wedstrijd (mooiste gedicht, tekening,...) aan je tentoonstelling.

24 gezichten van een Grote Oorlog - college Veurne

Een educatief project van de leerlingen van het 5dejaar ASO van het Bisschoppelijk College van Veurne (West-Vlaanderen). Het liep tijdens het schooljaar 2004-2005 binnen de vakken geschiedenis en Nederlands.

Tegen een muur van de speelplaats van het college hangt een verweerde gedenkplaat met 24 familienamen van oud-leerlingen die sneuvelden. Hun verhaal was min of meer vergeten. De opdracht lag voor de hand: wie waren die oud-leerlingen en kunnen we hun levens reconstrueren? Kunnen we zo de impact van oorlog op een kleine leefgemeenschap herkenbaar maken voor een nieuwe generatie studenten?

Het resultaat kan je hier bewonderen.

Te Jong

Het Instituut voor Veteranen biedt een pedagogisch project aan in het kader van de Eerste Wereldoorlog. De brochure kan je hier rechts downloaden. 

 

Op het internet

Léon Vivien

Facebook is ontzettend populair en in de huidige maatschappij een platform voor jongeren om hun ideeën en belevenissen met hun vrienden en de wereld te delen. Maar wat als FB in 1914 bestond?

Het Musée de la Grande Guerre du Pays de Meaux en l'Agence DDB Paris creëerden een Facebook profiel van een jonge Fransman die terechtkomt in de Groote Oorlog. Het fictieve profiel trok maar liefst 11 miljoen bezoekers, dankzij het realistisch relaas van de jonge soldaat Léon Vivien die het dagelijks leven van de Franse poilu uitstekend weergeeft.

In Nederland werd dan weer een pagina en twitter account voor Arthur Knaap, een Nederlandse vrijwilliger in het Franse vreemdelingenlegioen, aangemaakt. De brieven die hij in 1915 en 1916 schreef aan zijn familie en vriendin, geven een beeld van de oorlogsrealiteit in de loopgraven.

 

Met het erfgoed

Ham herdenkt doden WO I met QR-codes

De heemkundige kring en het gemeentebestuur bouwen samen het Monumentenpark, waar 316 witte houten kruisjes te bewonderen zijn. Via een QR-code op het naamplaatje, die je met je smartphoto kan inscannen, leer je meer over de betrokkene.

De info komt uit de dossiers van het Legermuseum, het Militair Archief in Evere, familie en het tijdschrift van de heemkring. Van alle 316 namen werden er gegevens teruggevonden. Vaak is er een foto, een bidprentje, een grafsteen of zelfs hun verhaal teruggevonden.

Een voorbeeld om moderne technologie en nieuwe media te koppelen aan historisch onderzoek.

 

 

Erfgoedcel Pajottenland Zennevallei
JC Het Castelhof
Molenstraat 102
1700 Dilbeek

T. 02 451 69 47