UPDATE: Buurten met erfgoed in Dilbeek uit de startblokken

14.10.2016

Op vrijdag 7 oktober was het zo ver. Het traject Buurten met Erfgoed ging van start in Dilbeek! De ingrediënten voor deze startdag? 15 leerkrachten uit 6 verschillende  Dilbeekse basisscholen, een tiental lokale erfgoed- en cultuurwerkers en een heleboel leuke methodieken rond erfgoed.

'Buurten met erfgoed' neemt basisscholen mee op zoektocht naar het verhaal achter hun eigen omgeving. Want erfgoed vind je overal: landschappen, natuur, gebouwen, opschriften, straatnamen, verhalen, recepten, gebruiksvoorwerpen,  ... ‘Buurten met erfgoed’ wil de banden tussen de scholen en het lokale erfgoed opnieuw aanhalen en structureel verankeren. Leraren werken hiervoor samen met lokale en regionale erfgoed-, cultuur- en natuurmedewerkers. In een begeleidingstraject, opgezet door Erfgoedcel Pajottenland Zennevallei in samenwerking met Mooss vwz en gemeente Dilbeek, werken leerkrachten en erfgoedwerkers samen aan een erfgoedproject voor leerlingen in hun eigen schoolomgeving.

Op de startdag wist erfgoed al meteen een persoonlijke snaar te raken. Iedereen bracht een object mee dat voor zichzelf een bijzondere waarde heeft. Foto’s, receptenboekjes, blikken dozen en tal van persoonlijke verhalen werden bovengehaald. Meteen werd duidelijk dat erfgoed er in slaagt mensen te raken. En ook het erfgoed in de schoolomgeving kan dat!

Later ontdekten de deelnemers aan de hand van tal van ludieke methodieken hoe je op een laagdrempelige manier met kinderen rond erfgoed kan werken. Het onderzoeken van een onbekend voorwerp, het organiseren van een ruilbeurs in rariteiten of het inrichten van een eigen museum, waren enkele van de opdrachten die voorgeschoteld werden.

In de namiddag werd er samen gebouwd aan een heuse 3Dkaart van de gemeente waarop playmobil, lego en post-its het erfgoed moest visualiseren. De kaart stond goed vol, er blijkt dus heel wat bijzonder erfgoed in Dilbeek te zijn! In een heuse brainstorm werd nagedacht over leuke activiteiten om kinderen met dit erfgoed in contact te brengen. 

Normaal zijn het de leerkrachten die het huiswerk geven, maar deze keer kregen zij zelf een opdracht mee naar huis. Op basis van de input van deze startdag, kregen de leerkrachten de opdracht om een eerste idee voor een erfgoedproject in de eigen schoolomgeving uit te werken. Aan erfgoed en ideeën alvast geen gebrek! Wij zijn benieuwd welke originele projecten er allemaal op tafel zullen liggen op de terugkomdag in januari! Spannend!

Foto's

Reageer