Communicatie

Voor erfgoedwerkers is communicatie zeer belangrijk. Een goede communicatie zorgt er immers voor dat bezoekers deelnemen aan je activiteiten, dat je artikel gelezen wordt en dat je organisatie naamsbekendheid verwerft. Toch is het niet altijd gemakkelijk om je doelpubliek te bereiken en op te vallen in de communicatiestroom die je publiek dagelijks bereikt. Daarnaast zijn er de laatste jaren tal van nieuwe communicatiemiddelen ontstaan zoals Facebook, Twitter of Youtube.
Op deze pagina’s vind je tips en links om je communicatie op punt te stellen.

Website

Heeft jouw organisatie of vereniging nog geen website? Dan loont het misschien wel de moeite hierrond initiatief te nemen. Een website maakt je werking immers zichtbaar voor een breed publiek. Via je website kan je zowel tekst, foto als film delen.

Tegenwoordig bestaan er diverse systemen om zelf op een eenvoudige manier je website te ontwikkelen. Met Weebly bouw je – dankzij een eenvoudig drag-and-drop systeem – in een handomdraai een mooie site. De dienst is volledig gratis. Iets meer mogelijkheden heb je via een eenvoudige blog-software zoals WordPress. Ook Google biedt een service aan om op een eenvoudige manier zelf websites te bouwen.

De meeste heemkringen uit onze regio werken met hetzelfde webplatform, namelijk Quickersite. De erfgoedcel begeleidde hen hierin en zij maakten enkele mooie sites, bijvoorbeeld die van Rausa. Als je hier zelf mee aan de slag wilt, of je hebt vragen contacteer dan gerust de erfgoedcel. Meer info.

Meer informatie en concrete tips vind je op de website van Heemkunde Vlaanderen.

Voorbeelden: De websites van alle heemkundige kringen in de regio kan je vinden op volgende link: www.heemkringenpz.be


Sociale media

Sociale media worden steeds populairder. Ook met jouw vereniging kan je aan de slag met sociale media. Elk medium heeft zijn eigen mogelijkheden. Hieronder vind je een overzicht en enkele goede voorbeelden.

Wikipedia: Via een wiki kan je je kennis over een specifiek onderwerp niet alleen delen, maar kunnen andere kenners aan het artikel meewerken. Door informatie over lokale gebouwen, geschiedkundige personen of tradities op wikipedia te plaatsen, zijn de gegevens voor iedereen makkelijk te vinden en raadpleegbaar.

Een voorbeeld is de wikipediapagina over het kartuizerklooster in Herne.

Facebook: Niet enkel als persoon maar ook als organisatie of project kan je een facebookpagina aanmaken. Via facebook kan je op een heel eenvoudige manier je ‘volgers’ betrokken houden bij je werking door foto’s, activiteiten, nieuwtjes, … te delen.

Neem zeker eens een kijkje naar de facebookpagina Leuvense historische weetjes. De pagina, waarop elke dag iets over de Leuvense geschiedenis wordt gepost, heeft ondertussen meer dan 11.000 volgers. Er is dus wel degelijk interesse voor geschiedenis en erfgoed!

 Youtube: Op Youtube kan je filmpjes bekijken en er op reageren, maar je kan ook zelf filmpjes posten. Zo kan je bijvoorbeeld een filmverslag van je activiteit uploaden. Het filmpje kan je achteraf gemakkelijk aan je website of Facebookpagina koppelen.

Blog: Een blog is voor erfgoedwerkers een goede manier om verhalen, artikels en erfgoednieuwtjes te delen. Een blog is een soort nieuwsberichtenpagina waarbij het nieuwste bericht telkens bovenaan verschijnt. Er zijn verschillende kanalen om een blog aan te maken. Enkele voorbeelden zijn: Wordpress of Blogger.

Een voorbeeld van een blog over lokale geschiedenis is Geschiedenis van Lier. Archeonet is een blog waar nieuwtjes over archelogie en erfgoed in Vlaanderen gedeeld worden.

 Flickr: Via Flickr kan je de foto’s van je organisatie verzamelen, ordenen en aan het publiek tonen. Het voordeel is dat je niet zomaar foto’s kan kopiëren van Flickr, hiervoor moet je toestemming vragen aan de eigenaar.

De erfgoedcel heeft haar eigen Flickrpagina waarop we per gemeente foto’s over erfgoed en erfgoedbeleving verzamelen.
Er zijn ook andere online kanalen die je kan gebruiken om je foto's bij te houden en te delen, zoals Picasa.

 Twitter: Via Twitter kan je met korte berichtjes van maximum 140 tekens je volgers op de hoogte houden van waar je vereniging mee bezig is.

Om de mogelijkheden van twitter te ontdekken, kan je Heemkunde Vlaanderen op twitter volgen.

Issuu: Issuu is online toepassing waar je documenten kunt delen en kunt becommentariëren. Voor uw organisatie kan dit de ideale manier zijn om uw tijdschriften, artikels en teksten online te publiceren. De teksten zijn gemakkelijk doorzoekbaar en men kan commentaar geven.

Zo kan je bijvoorbeeld PenZine (Pajottenland en Zennevallei magazine) op ISSUU lezen.

 

Activiteitendatabanken

Je activiteit invoeren in de UIT-databank is eenvoudig en kost niet veel tijd. Via de website Uit in Vlaanderen kan iedereen op zoek gaan naar culturele activiteiten om aan deel te nemen. Diverse media (infobladen van gemeenten, regiobladen, kranten,…) maken gebruik van de databank om over activiteiten in hun gemeente of regio te communiceren. Je activiteit invoeren is dus zeker een must! Een eenvoudige handleiding helpt je meteen op weg.

De erfgoedactiviteiten die je invoert op de UITdatabank verschijnen eveneens rechtstreeks op onze website. Belangrijk is wel dat je de tag ‘erfgoed’ toevoegt en dat de activiteit in onze regio plaatsvindt. De activiteit is dan zowel zichtbaar op onze homepage als in de kalender.

De activiteiten kunnen ook verschijnen in de kalender van het regiomagazine PenZine. Voeg dan de tag 'UitinMijnRegio' toe

Een andere databank waar je je activiteit kan invoeren is: www.wattedoen.be.

 

Copywriting

Bij het schrijven van teksten (zaalteksten, een brochure, een artikel, een publicatie,…) is het uiteraard belangrijk je doelpubliek voor ogen te houden. Weten zij al iets over het onderwerp of is het hen totaal onbekend, is er een grote interesse van het publiek of moet je die nog opwekken,…? Belangrijke vragen die je best beantwoordt vooraleer je je aan het schrijven zet!

Een heleboel tips en informatie kan je vinden in het document op de website van Heemkunde Vlaanderen.

 

Publiceren

Heel wat erfgoedorganisaties geven boeken uit en stellen tijdschriften samen. Heemkunde Vlaanderen formuleerde enkele tips bij het uitgeven van boeken.

Ben je nog op zoek naar een uitgever of drukker om mee samen te werken? Contacteer gerust de erfgoedcel voor een aantal contactgegevens van bedrijven uit de brede regio.

 

Persaandacht

Iedereen kan de pers halen. Het komt er vaak op neer de juiste media aan te schrijven en te zorgen dat jouw nieuws voldoende nieuwswaardig is. Maak het de pers gemakkelijk door een kort persbericht op te stellen. Stuur meteen al enkele foto’s mee. Het kan ook interessant zijn om de pers uit te nodigen op jouw activiteit. Eventueel kan je een persconferentie organiseren. Zorg dan dat er voor journalisten een meerwaarde is om te komen; een foto van het team, het overhandigen van een persmap, het in beeld brengen van een evenement, een belangrijke spreker,…

Stuur je persberichten ook steeds door naar de erfgoedcel en andere regio-organisaties. Zij nemen je item graag op in hun nieuwsbrief of website. Ben je op zoek naar de contactgegevens van een bepaald medium? Misschien kan de erfgoedcel je wel verder helpen…

Meer informatie vind je in dit document.

 

Auteursrecht

Wie een tentoonstelling organiseert, een artikel publiceert of een boek uitgeeft, krijgt te maken met de problematiek van auteursrechten. Mag je foto’s en illustraties zomaar gebruiken? Wanneer wel en wanneer niet? Niet eenvoudig!

Meer informatie vind je in dit artikel over auteursrecht en in deze uitgebreide handleiding over auteursrecht en erfgoed.

 

Communiceren via de erfgoedcel

De erfgoedcel stelt haar communicatiekanalen graag ter beschikking van erfgoedverenigingen en –organisaties. Organiseer je een activiteit, heb je een oproep of wil je gewoon iets bekend maken? Mail het ons door, dan nemen we het op in één of meerdere van onze communicatiekanalen.

We communiceren via: de nieuwsberichten op onze website, de nieuwsbrief, de facebookpagina, het regiomagazine PenZine, persberichten (vb voor Erfgoeddag), brochures in het kader van regio-evenementen of thema’s.

 

Literatuur

Mulder, Ruud, De kunst van cultuurmarketing, Bussum, uitgeverij Coutinho, 2008.

Berckmoes, Toon en Tijskens, Els, Publiekscommunicatie cultureel erfgoed en erfgoedweekend, Brussel, CultuurNet Vlaanderen – Culturele Biografie Vlaanderen, 2003.

Costers, Nele en Van De Craen, Piet, Schrijf eens een tekst … in een museum, Brussel, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, 2001.