Buurten met erfgoed – opvolgsessie 2

04.04.2017

Op vrijdag 24 maart kwamen de leerkrachten van de Dilbeekse lagere scholen voor de derde keer samen in het kader van het project Buurten met Erfgoed. Ook deze keer werd er gekozen voor een bijzondere Dilbeekse erfgoedlocatie. De Pedemolen is een unieke site met een nog maalvaardige watermolen.

We verzamelden in het gezellige woonhuis dat van onder tot boven gevuld is met erfgoedwaardige objecten en zo dus het ideale kader vormde om over erfgoedprojecten te babbelen.

De scholen hadden duidelijk niet stilgezeten. Om de beurt stelde iedereen de stand van zaken van zijn project voor. Op enkele scholen hadden al enkele activiteiten plaatsgevonden. In Jongslag was er aan de kinderen gevraagd om een oud object van thuis mee te nemen en hier in de klas iets over te vertellen. Heel wat bijzonderheden werden ontdekt: een oud fototoestel waarop je je foto niet meteen kan zien, een rieten tennisraket of is het een mattenklopper?, een oude plaat en zelfs een gigantische zeis.

Heel wat leerkrachten kunnen in de voorbereiding van hun project rekenen op de hulp van erfgoedwerkers uit de gemeente die maar al te enthousiast zijn om kinderen te boeien met het Dilbeekse verleden. Klavertje Vier in Sint-Martens-Bodegem werkt intensief samen met de heemkring Bodeghave om in Huisje Mostinckx een historische inleefdag voor de kinderen te organiseren. Volksdansen, schoon schrift, volksspelen en een pensenkermis, het hoort er allemaal bij.

De Kriebel kon op de hulp van het regionaal landschap rekenen om een QR-wandeling te organiseren. Op hun wandeling zullen leerlingen aan de hand van opdrachten en activiteiten kennismaken met het erfgoed uit Sint-Ulriks-Kapelle. Maar daarvoor zullen ze de handen uit de mouwen moeten steken: volksdansen, bomen frotteren, dialect verstaan en een toneeltje maken, er staat hun heel wat te wachten.

De Klimop in Schepdaal wil dan weer gebruik maken van de diensten van molenaar Jan die de kinderen een hele dag in de Pedemolen zal verwelkomen. De molen laten malen, een bezoekje aan het woonhuis, brood of pizza bakken, ravotten, … staan op het programma.

Door naar elkaar te luisteren, vragen te stellen en feedback te geven ontstonden weer een heleboel nieuwe ideeën en vonden enkele leerkrachten impulsen om verder met hun project aan de slag te gaan.

Ook de aanwezige erfgoedwerkers waren enthousiast en vulden voor elk project aan welke bronnen of contactpersonen nog een meerwaarde kunnen betekenen. Het Keperke was nog op zoek naar informatie over de lokale Itterbeekse geschiedenis voor hun erfgoedwandeling. Meteen werd verwezen naar een boeiende brochure over volkscafé ’s en eentje over de Dilbeekse begraafplaatsen. Er werden ook heel wat namen genoemd van mensen met inhoudelijke kennis die tot het project kunnen bijdragen.

Met veel uitgewisselde inspiratie, ideeën en contactgegevens sloten we de dag af met een kleine rondleiding die molenaar Jan ons op de site gaf. Het hondenrad vond iedereen heel bijzonder. De bakoven waar brood of zelfs pizza’s gebakken kunnen worden, trok de aandacht. Maar iedereen was vooral onder de indruk van de prachtige natuursite die zich achter de molen bevindt. Op deze site komt binnenkort een natuur-speeltuin. Zo komt deze plek volledig tot zijn recht en wordt het een ideale locatie voor een daguitstap met de school!

Foto's

Reageer